Με ψυχομετρικά τεστ στα πρότυπα των πιλότων της πολεμικής αεροπορίας αλλά και αξιολόγηση των σταθμαρχών ανά εξάμηνο, επιδιώκει να ανακτήσει το γόητρο του ελληνικού σιδηροδρόμου το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και να αντιμετωπίσει λάθη, παραλείψεις και ανθρώπινες αδυναμίες που στην περίπτωση των Τεμπών είχαν τραγικό αποτέλεσμα.
Στο πλαίσιο αυτό επίκεινται συνεργασία με το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας προκειμένου οι δομές που έχει αναπτύξει για την αξιολόγηση και την εκπαίδευση των πιλότων, να επεκταθούν και στο προσωπικό του σιδηρόδρομου και αντίστοιχα στους μηχανοδηγούς της Hellenic train.
Σκοπός σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη είναι να μετρηθεί το επίπεδο επαγγελματικής ετοιμότητας των υπαλλήλων και να ενισχυθούν κρίσιμα στοιχεία, όπως τα αντανακλαστικά, η ψυχραιμία και η αποτελεσματική λήψη αποφάσεων με εκπαίδευση στρατιωτικού τύπου.
Το προσωπικό είναι ένας βασικός πυλώνας για τον εκσυγχρονισμό του ελληνικού σιδηροδρόμου, ο οποίος όλα τα προηγούμενα χρόνια είχε υποτιμηθεί με αποτέλεσμα ο ΟΣΕ να είναι υποστελεχωμένος και να χάσει ικανά και έμπειρα στελέχη.
Το υπουργείο έχει ήδη καταρτίσει λίστα με 70 Έλληνες που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό σε οργανισμούς και σιδηροδρομικά δίκτυα στην Ευρώπη και στην Ασία, προκειμένου να επιστρέψουν στην Ελλάδα και να εργαστούν με καλύτερους μισθούς, προσφέροντας την εμπειρία και την τεχνογνωσία τους.
Αξιολόγηση σε όλους
Η αξιολόγηση είναι ένα από τα κριτήρια που εντατικοποιεί η νέα πολιτική ηγεσία καθώς θα αφορά τόσο το μόνιμο προσωπικό όσο και τους εργαζόμενους που έχουν προσληφθεί με συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Με το σκεπτικό ότι τα τρένα μεταφέρουν ανθρώπινες ζωές, το πλαίσιο θα γίνει πιο αυστηρό για όσους κρίνονται ανεπαρκείς ή έχουν υποπέσει σε λάθη καθώς με νομοθετική ρύθμιση θα απομακρύνονται από την υπηρεσία.
Ήδη τα πρώτα στοιχεία της αξιολόγησης δείχνουν ότι μέσα στον Οργανισμό υπάρχει προσωπικό που δεν μπορεί ανταποκριθεί με επάρκεια στα καθήκοντά του καθώς τις προηγούμενες μέρες έγινε γνωστό ότι βρέθηκαν δύο εργαζόμενοι, οι οποίοι είχαν κάνει χρήση ναρκωτικών ουσιών ενώ σύμφωνα με όσα είπε σε συνέντευξή του χθες ο αναπληρωτής υπουργός έχουν εντοπιστεί σε καίριες θέσεις και άτομα τα οποία πάσχουν από δυσχρωματοψία κάτι που τους εμποδίζει να εργάζονται σε υπεύθυνα πόστα του ΟΣΕ.
Αλλαγές στον κανονισμό κίνησης τρένων
Σημαντικές αλλαγές επίκεινται από το υπουργείο και στο Γενικό Κανονισμό Κίνησης για τη σιδηροδρομική κυκλοφορία (τον αντίστοιχο ΚΟΚ για τα ΙΧ) ο οποίος χρειάζεται να εκσυγχρονιστεί καθώς σήμερα παραμένει σε συνθήκες λειτουργίας της δεκαετίας του ’60 με έγχαρτο τρόπο και τηλεγραφήματα σε ό,τι αφορά τις επικοινωνίες.
Ο στόχος είναι να «κουμπώσει» με ψηφιακά εργαλεία που θα αποτυπώνουν πότε μπαίνει ένα τρένο σε ένα σταθμό και πότε βγαίνει αλλά και ποιες ενέργειες έχουν γίνει σε όλα τα επίπεδα (σταθμάρχη, μηχανοδηγού, κλειδούχου).
Χθες ο κ. Κυρανάκης δήλωσε ότι στον ΟΣΕ θα δημιουργηθεί ένα νέο ενιαίο κέντρο ελέγχου και επικοινωνίας με αποστολή τον συντονισμό και την παρακολούθηση της εφαρμογής του Γενικού Κανονισμού Κίνησης. Ο κανονισμός αυτός, όπως τόνισε ο Αναπληρωτής Υπουργός, πρέπει να τηρείται ευλαβικά από όλους τους εμπλεκόμενους.
Το αμέσως επόμενο βήμα είναι η δημιουργία ενός ψηφιακού συστήματος στο οποίο θα μπορεί να έχει πρόσβαση και ο επιβάτης για να βλέπει και να παρακολουθεί την πορεία και την ακριβή θέση των τρένων real time. Με την πλατφόρμα αυτή θα εμφανίζεται η θέση και η πορεία των τρένων.
Στο υπουργείο αναφέρουν ότι η τεχνολογία του GPS που χρησιμοποιείται σήμερα έχει απόκλιση 5 έως 10 μέτρα, χρόνος που για το σιδηρόδρομο είναι απαγορευτικός.
Εκσυγχρονισμός
Σε ό,τι αφορά τα συστήματα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης οι εργασίες θα προχωρήσουν άμεσα αφού προχθές το Ελεγκτικό Συνέδριο άναψε το πράσινο φως για τα μεγάλα έργα αποκατάστασης στις υποδομές του ΟΣΕ στη Θεσσαλία που είχαν πληγεί από την θεομηνία Daniel. Μέχρι να ολοκληρωθούν και να παραδοθούν όλα τα τεχνολογικά συστήματα που θα εκσυγχρονίσουν τον ελληνικό σιδηρόδρομο, το υπουργείο έχει αποφασίσει να εγκαταστήσει προϊστάμενο αμαξοστοιχίας ο οποίος θα παρακολουθεί όλη την πορεία του τρένου ως μία δευτερογενής δικλείδα ασφαλείας των τρένων.