Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία: Βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης ή κίνδυνος ενίσχυσης των ανισοτήτων; – Η θέση της ΟΙΕΛΕ

Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία: Βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης ή κίνδυνος ενίσχυσης των ανισοτήτων; – Η θέση της ΟΙΕΛΕ

Η συζήτηση για τα Δημόσια Ωνάσεια Πρότυπα Σχολεία έρχεται σε μια περίοδο ραγδαίων αλλαγών στο εκπαιδευτικό τοπίο. Τέτοιες είναι η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, η είσοδος των funds στην ιδιωτική εκπαίδευση, η εφαρμογή του προγράμματος ΙΒ στα πρότυπα σχολεία, οι προτεινόμενες αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση, η μετατροπή δημόσιων σχολείων σε «Ωνάσεια» με τη χορηγία του γνωστού ιδρύματος. Το μεγάλο ερώτημα που τίθεται σε σχέση με τις αλλαγές αυτές είναι: θα βοηθήσουν στην κατεύθυνση της βελτίωσης της εκπαίδευσης ή θα ενισχύσουν τις κοινωνικές, τις οικονομικές και τις εκπαιδευτικές ανισότητες;

 

Συχνά ο δημόσιος διάλογος για ζητήματα Παιδείας είναι φορτισμένος. Αποτελεί, όμως, ανάγκη σε μια χώρα με ένα εκπαιδευτικό σύστημα με συστημικές ασθένειες, με δημόσια σχολεία που έχουν πλείστα όσα λειτουργικά προβλήματα, με εκπαιδευτικούς κακοπληρωμένους και εξαντλημένους, να εκκινήσει επιτέλους ένας σοβαρός, ανοιχτός διάλογος για να πιάσουμε την άκρη του νήματος για να εκφραστούν απόψεις και να κατατεθούν προτάσεις. Είναι ο λόγος που η ΟΙΕΛΕ έχει ζητήσει από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας την έναρξη, μετά από 15 έτη σιωπής, του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία.

Οι θέσεις της Ομοσπονδίας μας για αυτά τα ζητήματα είναι καταγεγραμμένες. Θεωρούμε ότι το εκπαιδευτικό σύστημα μπορεί να βελτιωθεί μέσα από δραστικές αλλαγές που όμως θα διαχέονται ισόποσα σε όλα τα σχολεία για όλα τα παιδιά. Αυτή είναι η στόχευση του σκανδιναβικού συστήματος, ιδίως του φινλανδικού, η φιλοσοφία του οποίου συνοψίζεται στη φράση «όμοιες υπηρεσίες εκπαίδευσης σε κάθε παιδί είτε φοιτά στην πρωτεύουσα είτε στο πιο απομακρυσμένο και δυσπρόσιτο χωριό του Βορρά». Δεχόμαστε ότι δεν αρμόζει η ακινησία σε μια εποχή που οι τεχνολογικές και επιστημονικές εξελίξεις τρέχουν με αστρονομικές ταχύτητες. Δεν πιστεύουμε όμως ότι οποιαδήποτε κίνηση ή μεταρρύθμιση θα φέρει απαραίτητα θετικά αποτελέσματα. Ένα παράδειγμα είναι το ζήτημα της εφαρμογής του προγράμματος ΙΒ  στα Πρότυπα σχολεία. Η Ομοσπονδία μας  στην τοποθέτησή της αναφέρει πως ναι μεν το πρόγραμμα ΙΒ είναι ποιοτικό, αλλά το πρόβλημα της εκπαίδευσης δεν θα λυθεί, εάν εφαρμοστεί ένα τέτοιο πρόγραμμα στο 1% μόλις των μαθητών. Αντιθέτως, θα πρέπει να προταθεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ριζικού εκσυγχρονισμού της δευτεροβάθμιας, ιδιαίτερα του Λυκείου που φυτοζωεί. Η ΟΙΕΛΕ έχει προτείνει ένα τέτοιο σύστημα που μάλιστα δανείζεται στοιχεία από πολλά προγράμματα, μεταξύ των οποίων και από το ΙΒ.

Με αυτό το σκεπτικό προσεγγίζουμε και το ζήτημα των Ωνάσειων Πρότυπων Σχολείων. Οι χορηγίες-δωρεές ιδιωτών στη δημόσια εκπαίδευση έχουν βαθιά ιστορικότητα στη χώρα μας. Επιχειρηματίες της ελληνικής διασποράς και του ελληνικού χώρου ενίσχυσαν το ελληνικό κράτος με κύριο σκοπό τη στήριξη και την καλλιέργεια της παιδείας. Η συγκεκριμένη ενέργεια για τη μετατροπή 22 δημόσιων σχολείων σε Πρότυπα, θα αντιμετωπιζόταν με μεγαλύτερη ανοχή από την τοπική κοινωνία και την εκπαιδευτική κοινότητα, εάν οι προτεινόμενες εκπαιδευτικές καινοτομίες αφορούσαν στα παιδιά της γειτονιάς που ήδη φοιτούν ή θα φοιτούσαν στο μέλλον στα σχολεία αυτά. Αν και η πλευρά του ιδρύματος και του Υπουργείου καθησυχάζουν για τη μορφή των εξετάσεων, διαπιστώνουμε με κατάπληξη ότι ήδη φροντιστήρια διαφημίζουν ανερυθρίαστα προετοιμασία για την εισαγωγή στα Ωνάσεια Πρότυπα (χαρακτηριστική η αφίσα των Φροντιστηρίων Παπαδέα που έχει προκαλέσει εύλογη οργή στα κοινωνικά δίκτυα). Από τη στιγμή που εισάγονται εξετάσεις, αυτομάτως παιδιά περιοχών με υψηλά ποσοστά οικονομικής ανέχειας και κοινωνικού αποκλεισμού θα έχουν ελάχιστες πιθανότητες να ανταγωνιστούν παιδιά άλλων περιοχών που έχουν τη δυνατότητα να δώσουν περίπου 3-4000 ευρώ ετησίως (από την Δ’ Δημοτικού πλέον!) για την προετοιμασία εισαγωγής σε ένα Πρότυπο σχολείο. Στην περίπτωση των Ωνάσειων Πρότυπων οι εξετάσεις θα είναι ίσες μεν, αλλά επί εξαιρετικά άνισων υποκειμένων. Ας μην γελιόμαστε. Όποιας μορφής κι αν είναι οι εξετάσεις, όσο εύκολα κι αν είναι τα θέματα, τα παιδιά με ισχυρότερο μορφωτικό/πολιτισμικό κεφάλαιο, τα παιδιά που προέρχονται από οικογένειες υψηλότερου κοινωνικού/οικονομικού status θα έχουν το προβάδισμα εισαγωγής.

Η ΟΙΕΛΕ συμφωνεί ότι θα πρέπει να γίνονται πρόσθετες εκπαιδευτικές παρεμβάσεις σε ευάλωτες περιοχές. Οι παρεμβάσεις αυτές όμως θα πρέπει να είναι στοχευμένες και να ωφελούνται από αυτές όλες οι μαθήτριες και όλοι οι μαθητές των περιοχών αυτών. Θετική μεν η ενίσχυση του ποσοστού της εντοπιότητας, αλλά το θέμα δεν είναι να βοηθήσουμε ένα μικρό ποσοστό «τυχερών», αλλά να βρούμε τρόπους βελτίωσης της ποιότητας της εκπαίδευσης για όλους.  Αλλιώς υπάρχει ο κίνδυνος να δημιουργηθούν σχολεία και μαθητές πολλών ταχυτήτων.

Θα επαναλάβουμε: είναι αναγκαιότητα ο ανοιχτός, νηφάλιος, δημοκρατικός διάλογος για την Παιδεία, ιδίως σε μια περίοδο μεγάλων αλλαγών. Είναι χρέος της ηγεσίας του Υπουργείου να τον προκαλέσει.

 

 

Περισσότερα από την κατηγορία

Η ΟΙΕΛΕ συμμετέχει στην απεργία της 9ης Απριλίου: Δεν αντέχουμε άλλο, τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια γεμάτα, οι τσέπες μας άδειες!

Η ΟΙΕΛΕ συμμετέχει στην απεργία της 9ης Απριλίου: Δεν αντέχουμε άλλο, τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια γεμάτα, οι τσέπες μας άδειες!

Η ΟΙΕΛΕ συμμετέχει στην απεργία των συνδικάτων της 9ηςΑπριλίου που έχει ως κύριο στόχο να καταδείξει τις τραγικές συνθήκες εργασίας […]

Απίστευτη καταγγελία γονέα: Ιδιωτικό σχολείο στη Θεσσαλονίκη εξακολουθούσε να λειτουργεί αν και είχε πιάσει φωτιά και αρνήθηκε να καλέσει την πυροσβεστική!

Απίστευτη καταγγελία γονέα: Ιδιωτικό σχολείο στη Θεσσαλονίκη εξακολουθούσε να λειτουργεί αν και είχε πιάσει φωτιά και αρνήθηκε να καλέσει την πυροσβεστική!

Στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, όπου τίποτα δεν ελέγχεται σοβαρά, όλα είναι πιθανά. Ακόμη και το να λειτουργεί ένα σχολείο, […]

Η ΟΙΕΛΕ ζητά παρέμβαση του Υπουργείου για την αναγνώριση προϋπηρεσίας ιδιωτικών εκπαιδευτικών που εργάζονταν με ευθύνη των σχολείων και της πολιτείας χωρίς διοριστήριο

Η ΟΙΕΛΕ ζητά παρέμβαση του Υπουργείου για την αναγνώριση προϋπηρεσίας ιδιωτικών εκπαιδευτικών που εργάζονταν με ευθύνη των σχολείων και της πολιτείας χωρίς διοριστήριο

Η ΟΙΕΛΕ, με επιστολή της στο Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Παιδείας Γιάννη Κατσαρό, ζήτησε συνάντηση μαζί του, ώστε να αντιμετωπιστεί […]

Πλήγμα κατά της διαφάνειας και της λογοδοσίας η απομάκρυνση των εκπροσώπων των εκπαιδευτικών από τα πειθαρχικά συμβούλια

Πλήγμα κατά της διαφάνειας και της λογοδοσίας η απομάκρυνση των εκπροσώπων των εκπαιδευτικών από τα πειθαρχικά συμβούλια

Η απομάκρυνση των εκπροσώπων των εκπαιδευτικών από τα πειθαρχικά συμβούλια είναι μια πολιτική επιλογή που τραυματίζει τη διαφάνεια και τη […]

ΟΙΕΛΕ: Ντροπή! Μεγάλο και ιστορικό ιδιωτικό σχολείο της Αθήνας ανακοίνωσε εκδρομή την Παρασκευή 28/2 για να μην φανεί ότι έχει …απεργούς!

ΟΙΕΛΕ: Ντροπή! Μεγάλο και ιστορικό ιδιωτικό σχολείο της Αθήνας ανακοίνωσε εκδρομή την Παρασκευή 28/2 για να μην φανεί ότι έχει …απεργούς!

Οργή προκαλεί η απόφαση μεγάλου και ιστορικού ιδιωτικούσχολείου της Αθήνας που όρισε αιφνιδιαστικά εκδρομή σε …πάρκο την Παρασκευή 28/2, ώστε […]

ΟΙΕΛΕ προς Υπουργό Παιδείας: Να τερματιστεί η ιστορική αδικία εναντίον των εκπαιδευτικών που υπηρέτησα σε θέση δασκάλων για να μην κλείσουν τα ιδιωτικά δημοτικά σχολεία

ΟΙΕΛΕ προς Υπουργό Παιδείας: Να τερματιστεί η ιστορική αδικία εναντίον των εκπαιδευτικών που υπηρέτησα σε θέση δασκάλων για να μην κλείσουν τα ιδιωτικά δημοτικά σχολεία

Η ΟΙΕΛΕ απέστειλε εκ νέου επιστολή στον Υπουργό Παιδείας κ. Πιερρακάκη, ζητώντας του την αποκατάσταση της ιστορικής αδικίας εναντίον μιας […]

ΟΙΕΛΕ: Να ασκηθεί πειθαρχική δίωξη σε όσους άφησαν χωρίς σχολική νοσηλεύτρια επί τρεις μήνες ένα μαθητή, όχι η γενναία συνάδελφος Σοφία Καψαλάκη!

ΟΙΕΛΕ: Να ασκηθεί πειθαρχική δίωξη σε όσους άφησαν χωρίς σχολική νοσηλεύτρια επί τρεις μήνες ένα μαθητή, όχι η γενναία συνάδελφος Σοφία Καψαλάκη!

Η ΟΙΕΛΕ εκφράζει την στήριξή της στην συνάδελφό μας Σοφία Καψαλάκη, δασκάλας στο 7ο Δημοτικό Σχολείο Αχαρνών, που έχει θητεύσει […]

Σύσκεψη ΔΟΕ-ΟΛΜΕ-ΟΙΕΛΕ: « Όχι στις εκδικητικές διώξεις συναδέλφων, όχι στην εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης»

Σύσκεψη ΔΟΕ-ΟΛΜΕ-ΟΙΕΛΕ: « Όχι στις εκδικητικές διώξεις συναδέλφων, όχι στην εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης»

Πραγματοποιήθηκε  σήμερα στα γραφεία της ΟΛΜΕ σύσκεψη των τριών εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών (ΔΟΕ-ΟΛΜΕ-ΟΙΕΛΕ) με αντικείμενο κρίσιμα ζητήματα του χώρου της Παιδείας. […]

Πανελλήνιες δύο φορές τον χρόνο

Πανελλήνιες δύο φορές τον χρόνο

Την πρόταση να οργανώνονται δύο φορές Πανελλαδικές Εξετάσεις μελετά το υπουργείο Παιδείας και παράλληλα οι κάτοχοι διεθνούς απολυτηρίου να εισάγονται […]

Όλα τα άρθρα της κατηγορίας »