«Φωτιά» έχει πάρει η συζήτηση γύρω από το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Όπως αναφέρει η Καθημερινή (Δέσποινα Κόντη) περισσότερα από 330 σχόλια έχουν καταγραφεί από το βράδυ της Παρασκευής 3/1, οπότε το νομοσχέδιο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, μέχρι σήμερα, με τα θέματα που εγείρουν το ενδιαφέρον του κόσμου να στρέφονται, μεταξύ άλλων, γύρω από την εντατικοποίηση των ποινών για παραβάσεις που αποτελούν τη νούμερο ένα αιτία πρόκλησης ατυχημάτων, την –υπό όρους– νομιμοποίηση της διήθησης των δικύκλων, τη μείωση του ορίου ταχύτητας σε κατοικημένες πόλεις στα 30 χλμ./ώρα, από 50 χλμ./ ώρα, την αξιοποίηση καμερών ακόμη και σε μέσα μεταφοράς για τη διαπίστωση των παραβάσεων.
«Είναι θετικό που ο ΚΟΚ, ο οποίος συντάχθηκε το 1999, επικαιροποιείται, καθώς από τότε μέχρι σήμερα η κυκλοφορία και γενικότερα η κοινωνία έχουν μεταβληθεί ριζικά», αναφέρει στην εφημερίδα ο Αρης Ζωγράφος, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής. Ο ΚΟΚ, που βρίσκεται σε διαβούλευση έως τις 24 Ιανουαρίου, κινείται στη λογική της τιμωρίας του οδηγού και όχι του οχήματος, δηλαδή δεν αφαιρούνται οι πινακίδες κυκλοφορίας, πλην ορισμένων εξαιρέσεων. Ο αναθεωρημένος ΚΟΚ βασίζεται στην κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε 3+1 βασικές κατηγορίες, παραβάσεις χαμηλής επικινδυνότητας, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας. Τα πρόστιμα σε αυτές τις περιπτώσεις κυμαίνονται από 30 ευρώ, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να αγγίξουν και τα 1.500 ευρώ. Αυτά μπορούν να συνοδευτούν και από το διοικητικό μέτρο της αφαίρεσης του διπλώματος.
Παράλληλα θεσπίζεται και ειδική κατηγορία για περιπτώσεις αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς. Σε περιπτώσεις υποτροπής ο αναθεωρημένος ΚΟΚ προβλέπει ακόμη βαρύτερες ποινές, με τους οδηγούς να κινδυνεύουν να χάσουν το δίπλωμά τους ακόμη και για 7 χρόνια. Ποιες παραβάσεις αφορά; Οσες ευθύνονται για την πρόκληση ακόμη και θανατηφόρων ατυχημάτων (οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, παραβίαση STOP, παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη κ.λπ.). Ας δούμε τρία σημεία-κλειδιά του νέου ΚΟΚ όπως τα υποδεικνύουν ειδικοί στην «Καθημερινή».
Από 1ης Νοεμβρίου 2025, το όριο ταχύτητας των οχημάτων εντός κατοικημένων περιοχών μειώνεται στα 30 χλμ./ώρα, εκτός εάν ορίζεται διαφορετικά με ειδική σήμανση. Ωστόσο, υπάρχουν και εξαιρέσεις. Το σημερινό όριο των 50 χλμ./ώρα θα συνεχίσει να διατηρείται σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν τουλάχιστον δύο λωρίδες κυκλοφορίας. «Τι θεωρούμε διπλής λωρίδας; Υπάρχουν δρόμοι που θεωρητικά έχουν δύο λωρίδες αλλά στην πράξη γίνονται μία, γιατί δεξιά και αριστερά είναι παρκαρισμένα οχήματα», επισημαίνουν με απορία αρκετοί ειδικοί στην «Κ». Οπως τονίζουν, όταν ένα αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα 30 χλμ./ώρα, η πιθανότητα θανάσιμου ή σοβαρού τραυματισμού του ευάλωτου χρήστη (πεζός, οδηγός δικύκλου) είναι 20%, ενώ όταν κινείται με 50 χλμ./ώρα ξεπερνά το 80%. «Αν και δεν εισήχθη όπως θα θέλαμε, είναι θετική η μείωση του ορίου ταχύτητας γιατί πρέπει η κοινωνία να κατανοήσει πως ο πιο ευάλωτος χρήστης του οδικού δικτύου, ο πεζός, είμαστε όλοι μας», σημειώνει ο κ. Ζωγράφος. «Το όριο των 30 χλμ./ ώρα επιτρέπει επίσης τη συνύπαρξη ποδηλάτου και αυτοκινήτου στον ίδιο χώρο. Ξαφνικά στο δίκτυο του ποδηλάτου προστίθενται πολλοί δρόμοι», αναφέρει ο Θάνος Βλαστός, ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ, συγκοινωνιολόγος – πολεοδόμος. Ωστόσο, και οι δύο ομονοούν πως η συγκεκριμένη διάταξη μπαίνει δειλά και διστακτικά στον ΚΟΚ. «Εμείς προτείναμε οπουδήποτε συνυπάρχει μηχανοκίνητο όχημα, πεζός ή ευάλωτος χρήστης το όριο να είναι στα 30 χλμ./ώρα, ενώ οι δρόμοι που γειτνιάζουν με τα σχολεία να οριστούν στα 20 χλμ./ώρα, όλη την ημέρα, όλο τον χρόνο», αναφέρει ο κ. Ζωγράφος.