Σε δημόσια διαβούλευση το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας – Τι περιλαμβάνει

Σε δημόσια διαβούλευση το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας – Τι περιλαμβάνει

Σε δημόσια διαβούλευση τίθεται το νέο κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, με γνώμονα την οδική ασφάλεια και την προστασία της ανθρώπινης ζωής, αλλά και σύμφωνα με τις ανάγκες της σύγχρονης κινητικότητας και τη σταδιακή ψηφιοποίηση των διαδικασιών.

Ως προς τη φιλοσοφία των ρυθμίσεων, σημειώνεται ότι μια ολοκληρωμένη πολιτική ποινών πρέπει να επικεντρώνεται στην οδική ασφάλεια χωρίς να έχει τιμωρητικό χαρακτήρα.

Στόχος είναι η συμμόρφωση των οδηγών, η επιβολή δίκαιων ποινών που να αντιστοιχούν στη σοβαρότητα / επικινδυνότητα της κάθε παράβασης, αλλά και η διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων.

Οι ποινές αφορούν κυρίως στον οδηγό (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ) και όχι στο όχημα (αφαίρεση άδειας κυκλοφορίας), καθώς αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται από περισσότερους από έναν οδηγούς.

Οι ποινές πρέπει να είναι ανάλογες των παραβάσεων και κατατάσσονται ως προς την επικινδυνότητά τους σε:

– αυτές που μπορεί να προκαλέσουν σοβαρό ατύχημα (π.χ. η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η υπερβολική ταχύτητα ή η αντικανονική προσπέραση, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ).

– λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (π.χ. παράνομη στάθμευση και διοικητικές παραβάσεις, όπως η οδήγηση χωρίς ο οδηγός να φέρει μαζί του τα νόμιμα έγγραφα).

Επιπλέον, προβλέπεται κλιμάκωση των ποινών για τους οδηγούς που υποπίπτουν συχνά σε παραβάσεις.

Στο ίδιο πνεύμα, ορίζεται ο τρόπος πληρωμής των προστίμων έτσι ώστε να διευκολύνεται η διαδικασία αποπληρωμής τους χωρίς σύνθετες γραφειοκρατικές διαδικασίες.

Ιδιαίτερη μέριμνα αποδίδεται στην επιβολή ποινών και την είσπραξη προστίμων για παραβάσεις επαγγελματιών οδηγών άλλων χωρών, με επιτόπου ολοκλήρωση της διαδικασίας στο σημείο ελέγχου και καταγραφής της παράβασης.

Παράλληλα, προσδοκάται ότι η μείωση του ανώτατου επιτρεπόμενου ορίου ταχύτητας των οχημάτων εντός κατοικημένων περιοχών από τα 50 χλμ/ώρα στα 30 χλμ/ώρα (εκτός αν ορίζεται αλλιώς με ειδική σήμανση) θα επιφέρει σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων στις αστικές περιοχές, εκεί όπου παρατηρείται αυξημένη κυκλοφορία ευπαθών χρηστών της οδού (πεζοί, ποδήλατα, ΕΠΗΟ, μοτοσικλέτες) και καταγράφονται τα περισσότερα ατυχήματα.

Διευκρινίζεται ότι σε μονόδρομους στους οποίους υπάρχουν δύο (2) τουλάχιστον λωρίδες κυκλοφορίας διαχωριζόμενες με κατά μήκος διαγραμμίσεις και σε οδούς διπλής κατεύθυνσης, μέσα στις κατοικημένες περιοχές, διατηρείται το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των πενήντα (50) χιλιομέτρων την ώρα, εκτός αν άλλως ορίζεται με ειδική σήμανση.

Τέλος, ιδιαίτερη μέριμνα λαμβάνεται για τους ευάλωτους χρήστες της οδού (πεζοί, μεταφορά παιδιών, κ.λπ.), οι οποίοι έχουν αυξημένες ανάγκες ασφάλειας που πρέπει να καλύπτονται από ειδικές ρυθμίσεις. Οι ρυθμίσεις αυτές αφορούν και στη συμπεριφορά των ίδιων όσο και τη συμπεριφορά των υπολοίπων χρηστών της οδού απέναντί τους. Έτσι, μια σειρά παραβάσεων του ΚΟΚ χαρακτηρίζονται ως αντικοινωνικές και επιφέρουν επιπρόσθετα διοικητικά μέτρα.

Συνοπτικά, τα βασικά σημεία στο Σχέδιο Νόμου «Νέο Κυρωτικό Πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και Λοιπές Διατάξεις για την Ασφαλή Κινητικότητα», συνοψίζονται στα εξής:

· Ο εξορθολογισμός των ποινών και η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων ανάλογα με την επικινδυνότητα, καθώς και η επιβολή κυρώσεων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και ενισχύουν τον αποτρεπτικό χαρακτήρα τους.

· Η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων σε τρεις βασικές κατηγορίες καθιστά το κυρωτικό πλαίσιο ρεαλιστικότερο και ευκολότερα εφαρμόσιμο από τα όργανα ελέγχου και πιο κατανοητό από τους πολίτες.

· Για τις σοβαρότερες παραβάσεις που αυξάνουν σημαντικά την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων τίθενται αποτρεπτικές κυρώσεις (πρόστιμα και διοικητικά μέτρα) προκειμένου να περιοριστούν δραστικά.

· Η θέσπιση της υποτροπιάζουσας παραβατικής και αντικοινωνικής οδικής συμπεριφοράς και η αυστηροποίηση – κλιμάκωση του κυρωτικού πλαισίου για την αποτροπή τους αποσκοπεί στη βελτίωση της ασφαλούς οδικής συμπεριφοράς.

· Η απενοχοποίηση του οχήματος (δεν αφαιρούνται τα στοιχεία του οχήματος) για παραβάσεις που αφορούν σε επικίνδυνες οδηγικές συμπεριφορές για τις οποίες πλέον τιμωρείται μόνο ο παραβάτης οδηγός (χρηματικό πρόστιμο, αφαίρεση άδειας οδήγησης, βαθμοί ποινής ΣΕΣΟ).

· Η μείωση της ανώτατης ταχύτητας κίνησης εντός του αστικού ιστού και σε οδούς γειτονιάς στα 30 χλμ/ώρα, υπό τις ειδικές προϋποθέσεις που προβλέπονται κατά περίπτωση.

· Η διαμόρφωση συνθηκών βιώσιμης αστικής κινητικότητας μέσω της μείωσης της ταχύτητας ενισχύεται με την παραχώρηση ζωτικού χώρου σε οχήματα μικροκινητικότητας και μηχανοκίνητα δίκυκλα στην κυκλοφορία και τη στάθμευση (κανόνες για υπό όρους διήθηση, χώρος αναμονής στις διασταυρώσεις, πρόβλεψη χώρων στάθμευσης).

· Συνδυαστικά με το ανωτέρω, αυστηροποιείται το κυρωτικό πλαίσιο για τα οχήματα μικροκινητικότητας και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα, καθώς η χρήση του κράνους και η τήρηση των ορίων ταχύτητας είναι αδιαπραγμάτευτα και τιμωρούνται αυστηρά.

· Αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για τη διεύρυνση της δυνατότητας αξιοποίησης τεχνικών ή ηλεκτρονικών μέσων για τη διαπίστωση των παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (κάμερες στα λεωφορεία).

Το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης ορίστηκε σε τρεις εβδομάδες.

Περισσότερα από την κατηγορία

Μετονομάστηκε η οδός Λαγκαδά σε λεωφόρο Μίκη Θεοδωράκη- «Οι Θεσσαλονικείς τιμούν τον πατέρα μου, που τόσο αγάπησαν»

Μετονομάστηκε η οδός Λαγκαδά σε λεωφόρο Μίκη Θεοδωράκη- «Οι Θεσσαλονικείς τιμούν τον πατέρα μου, που τόσο αγάπησαν»

Λεωφόρος Μίκη Θεοδωράκη. Η πρώτη πινακίδα προς τιμήν του παγκοσμίου φήμης Έλληνα μουσικοσυνθέτη τοποθετήθηκε στην οδό Λαγκαδά, στη Θεσσαλονίκη, η οποία πλέον μετονομάζεται […]

Αθηροσκλήρωση: Με «φραγμένες» αρτηρίες 1 στους 7 Έλληνες – Ποιοι οι υποψήφιοι για έμφραγμα, εγκεφαλικό και στεφανιαία νόσο

Αθηροσκλήρωση: Με «φραγμένες» αρτηρίες 1 στους 7 Έλληνες – Ποιοι οι υποψήφιοι για έμφραγμα, εγκεφαλικό και στεφανιαία νόσο

Την επιδημιολογική εικόνα της αθηροσκλήρωσης στην Ελλάδα αποτυπώνει πρόσφατη μελέτη με τίτλο «Επιπολασμός και παράγοντες κινδύνου για την αθηροσκληρωτική καρδιαγγειακή […]

«Χρησιμοποιώ το μαχαίρι για να ξύνω μολύβια, αστυνομικοί με συνέλαβαν και μετά ζητούσαν αυτόγραφο», λέει ο Γιάνγκμπλαντ

«Χρησιμοποιώ το μαχαίρι για να ξύνω μολύβια, αστυνομικοί με συνέλαβαν και μετά ζητούσαν αυτόγραφο», λέει ο Γιάνγκμπλαντ

Ο Ρούντι Γιανγκλμπλαντ, αναφέρθηκε στην περιπέτεια που έζησε στη χώρα μας μετά τη σύλληψη και την απελευθέρωσή του. Ο γνωστός Αμερικανός ηθοποιός, μίλησε […]

Κατέληξε η 40χρονη Ευγενία μετά τον άγριο ξυλοδαρμό από τον σύντροφό της – Νοσηλευόταν από τον Οκτώβριο

Κατέληξε η 40χρονη Ευγενία μετά τον άγριο ξυλοδαρμό από τον σύντροφό της – Νοσηλευόταν από τον Οκτώβριο

Κατέληξε η 40χρονη Ευγενία, η οποία είχε ξυλοκοπηθεί άγρια από τον σύντροφό της στα τέλη Οκτωβρίου. Η 40χρονη, σύμφωνα με το Star, κατέληξε χθες το […]

Ένας στους πέντε μαθητές κινδυνεύει να αποφοιτήσει από το Γυμνάσιο λειτουργικά αναλφάβητος

Ένας στους πέντε μαθητές κινδυνεύει να αποφοιτήσει από το Γυμνάσιο λειτουργικά αναλφάβητος

Σοβαρές δυσκολίες φαίνεται πώς αντιμετωπίζει ένα υψηλό ποσοστό μαθητών τόσο στην κατανόηση του σχολικού γραπτού λόγου όσο και στην δημιουργία γραπτού […]

Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος: Σταθερή η κατάσταση της υγείας του – Ολιγόλεπτη επίσκεψη του Γ. Γεραπετρίτη

Αρχιεπίσκοπος Αναστάσιος: Σταθερή η κατάσταση της υγείας του – Ολιγόλεπτη επίσκεψη του Γ. Γεραπετρίτη

Σταθερή χαρακτηρίζεται η κατάσταση της υγείας του Αρχιεπισκόπου Αλβανίας Αναστάσιου, σύμφωνα με τους γιατρούς του Ευαγγελισμού. Υποβάλλεται σε ιατρικές εξετάσεις και […]

Όλα τα άρθρα της κατηγορίας »