Επίσημη διαδικασία ξεκίνησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καθώς υπάρχουν φόβοι ότι η διαδικτυακή πλατφόρμα παραβιάζει τον νόμο για τις ψηφιακές υπηρεσίες
Επίσημη διαδικασία κατά του κινεζικού ιστοτόπου αγορών Temu ξεκίνησε η Κομισιόν, εν μέσω ανησυχιών ότι η πλατφόρμα δεν έχει καταφέρει να σταματήσει την πώληση παράνομων προϊόντων στο διαδίκτυο.
Η επίσημη έρευνα ξεκίνησε την Πέμπτη με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να επικαλείται ανησυχίες σχετικά με την πλατφόρμα, που με το σλόγκαν «ψώνισε σαν δισεκατομμυριούχος» εμφανίζεται ως ανταγωνίστρια της Amazon, πουλώντας σε χαμηλές τιμές από καλλυντικά μέχρι ρούχα και από έπιπλα έως τεχνολογία.ΗΞΘ6
Η εταιρεία έχει αναπτυχθεί ραγδαία στην ευρωπαϊκή αγορά από τον περασμένο Απρίλιο, οπότε και ξεκίνησε και εξυπηρετεί περίπου 100 εκατομμύρια χρήστες.
Έρευνα για το εάν παραβιάζει τον νόμο για τις ψηφιακές υπηρεσίες
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι έχει πολλές ανησυχίες ότι η πλατφόρμα, που ανήκει στην PDD Holdings, παραβιάζει τον νέο νόμο για τις ψηφιακές υπηρεσίες (DSA), ο οποίος ρυθμίζει τις εταιρείες τεχνολογίας από το Facebook έως το X και την Google.
Ειδικότερα, η Κομισιόν εκφράζει ανησυχίες ότι η εταιρεία δεν διαθέτει επαρκώς ισχυρά συστήματα για να σταματήσει την επανεμφάνιση των «απατεώνων εμπόρων», που στο παρελθόν έχουν ανασταλλεί με προϊόντα που επανεμφανίζονται μερικές φορές μέσα σε λίγες ημέρες από την αφαίρεσή τους.
Ανώτερος αξιωματούχος της Επιτροπής δήλωσε ότι ανησυχίες για πώληση παραποιημένων προϊόντων, φαρμακευτικών προϊόντων, καλλυντικών και παιχνιδιών έχουν εκφραστεί από διάφορες αρχές σε όλη την Ευρώπη, ιδίως στη Γερμανία, τη Δανία και την Ιρλανδία, όπου η εταιρεία έχει την έδρα της στην ΕΕ.
«Έχουμε λάβει πολλές εισηγήσεις από άλλες αρχές, αλλά υπάρχει ένα πραγματικό είδος υποψίας ότι δεν γίνονται αρκετά, όχι με αποτελεσματικό τρόπο, για να αποτραπεί πραγματικά η διάδοση παράνομων προϊόντων», είπαν.
Ο αξιωματούχος πρόσθεσε ότι υπάρχουν υποψίες ότι η Temu δεν είχε θέσει σε εφαρμογή «αποτελεσματικά συστήματα ελέγχου» που «επανεξετάζουν και παρακολουθούν και ελέγχουν τι συμβαίνει στην πλατφόρμα τους».
«Εθιστικός σχεδιασμός»
Η Κομισιόν ανησυχεί επίσης για τις επιθετικές τακτικές πωλήσεων στην πλατφόρμα με «εθιστικό σχεδιασμό» που περιλαμβάνει «ανταμοιβές που μοιάζουν με παιχνίδι», με αδύναμα συστήματα για τον «μετριασμό των κινδύνων που απορρέουν από έναν τέτοιο εθιστικό σχεδιασμό».
Εάν διαπιστωθεί ότι η εταιρεία παραβιάζει την DSA, θα μπορούσε να αντιμετωπίσει μεγάλα πρόστιμα.
Η Μαργκρέτε Βεστάγκερ, εκτελεστική αντιπρόεδρος της Επιτροπής, υπεύθυνη για το χαρτοφυλάκιο «Ευρώπη έτοιμη για την ψηφιακή εποχή», δήλωσε: «Θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι η Temu συμμορφώνεται με την DSA. Ιδιαίτερα όσον αφορά τη διασφάλιση ότι τα προϊόντα που πωλούνται στην πλατφόρμα τους πληρούν τα πρότυπα της ΕΕ και δεν βλάπτουν τους καταναλωτές», σημειώνοντας ότι η Κομισιόν εγγυάται ισότιμους όρους ανταγωνισμού και ότι κάθε πλατφόρμα σέβεται τους ευρωπαϊκούς νόμους.
Έρευνα για «υποψίες»
Τον Απρίλιο, οπότε και ξεκίνησε να λειτουργεί στην ενιαία αγορά, η Temu είχε 75 εκατομμύρια χρήστες στην ΕΕ. Τον Σεπτέμβριο, ο αριθμός τους αυξήθηκε στα 92 εκατομμύρια.
Αξιωματούχος πάντως της Κομισιόν ανέφερε ότι σε αυτή τη φάση της διαδικασίας, υπάρχουν «υποψίες». Δεν πρόκειται για συμπεράσματα, ούτε καν για προκαταρκτικά συμπεράσματα».
Τον Ιούνιο η Επιτροπή απέστειλε επίσημα αιτήματα παροχής πληροφοριών στην Temu και στην κινεζική ανταγωνίστριά της, Shein, σχετικά με τις επίσημες υποχρεώσεις τους να σχεδιάζουν διαδικτυακές διεπαφές που προσπαθούσαν να προστατεύουν τα παιδιά και να καθιστούν διαφανή την προέλευση των προς πώληση αγαθών.